BIST 100 75.727 % -0,27
USD/TRY 3,4772 % 1,00
EUR/TRY 3,6724 % 0,43
Piyasalar
75.727
% -0,27
3,4772
% 1,00
3,6724
% 0,43
1,0561
% -0,51
10,94
0,31
1.159,86
% -0,93
54,36
% 0,87

Japonya'da robot devrimi

Uzak Doğu'da robot devrimi yeni boyutlara ulaşıyor. Japonya, tüm şirketleri, robotik teknolojinin fabrikalardan çıkıp toplumun ve ekonominin her alanına yayılması yönünde teşvik ediyor

BLOOMBERG NEWS 29 05 2015, 13:16

Tokyo'nun kalbinde bir alışveriş merkezinde gelen müşterileri neşeli bir şekilde karşılayan bayan çalışanın bir robot olduğunu öğrenenler şaşkına düştü. Toshiba tarafından üretilen bu "humanoid" robotlar gerçekçilikte yeni boyutlara ulaşıyor.

Japon Başbakanı Shinzo Abe'nin 'robot devrimi' dediği bu akım Japonya'nın teknolojik yeteneklerini sergiliyor.

Ses ve görüntüleri tanıyabilme ve yeni şeyler öğrenmeyi mümkün kılan robot programlama teknolojisindeki gelişmeler, hızla yaşlanan bir nüfusa ve azalan iş gücüne sahip Japonya'ya büyük yardımda bulunabilir.

15 Mayıs'ta gerçekleşen Japon Robot Devrimi Girişimi'nin açılışında konuşan Abe, şirketleri 'robotik teknolojisinin fabrikalardan çıkıp toplumun ve ekonominin her alanına yayılması' yönünde teşvik etti.

Beş yıllık devlet destekli bu program yaklaşık 200 şirket ve üniversitenin desteğiyle akıllı makine kullanımını üretim, tedarik zinciri, inşaat ve sağlık alanlarına yaymayı planlıyor.

Japonya ayrıca 'robot devrimi' ile 2020 yılına kadar robotik satışlarını yıllık 600 milyar yenden (4.9 milyar dolar),  2.4 trilyon yen'e (19,4 milyar dolar) çıkarmayı planlıyor.

Uluslarası fabrika robotu piyasanın yaklaşık yüzde 50'sini elinde bulunduran Japon şirketleri, robot üretiminde kullanılan parçalarda ise piyasanın yüzde 90'ını kontrol ediyor.

Fakat Japonya'nın robotik alanında üstün pozisyonunu Çin riske atabilir. 530 robotik şirketi olan Çin'in piyasa payı 2012'de yüzde 4'ten, 2014'te yüzde 13'e çıkarak Japonya'da endişeye yol açtı.

Çin Bilim Akademisi'nde robotik uzmanı Wang Tianran "Çin çok çabuk yetişiyor" diye konuştu.

Tianran, Çin'in basit, akıllı ve değişken fabrika robotlarında uzmanlaşarak Japonya ve Güney Kore'yle arasında olan kalite farkını kapayabileceğini düşünüyor.

Güney Kore, 2009 yılından bu yana robot satışlarını ikiye katlayarak 2013'de 2.4 trilyon Won'a (2.2 milyar dolar) çıkardı. Japonya, Almanya ve ABD'nin aksine, Güney Kore fabrika robotları yerine sağlık hizmetleri gibi piyasalarda çalışacak servis robotları üzerinde çalışıyor.

Japonya, ABD'de geçtiğimiz yıllar içinde savunma harcamalarının ilerlettiği robot sektörünü yakından takip ediyor.

Tokyo Üniversitesi'nden iki profesör tarafından kurulan ve iki ayakları üzerinde yürüyen bir robot geliştiren Schaft, Japonya içinde yatırımcı bulamayınca yüzünü ABDye dönmüş ve Google tarafından satın alınmıştı.

Waseda Üniversitesi'nde mekanik mühendislik profesörü Atsua Takanishi, "Eğer bir yatırım kültürü yaratmazsak, buna benzer pek çok örnek olacak" diye yorum yaptı.

Boston Consulting Group'un yayımladığı bir rapora göre ise gittikçe azalan iş gücü nedeniyle robotların kullanımın yaygınlaşması işsizliğe neden olması muhtemel değil.

2025 yılına kadar, Japonya'da robotlar fabrika işgücü maliyetlerini yüzde 25 azaltabilir.

ABD eşdeğerinin yalnızca yüzde 60'ı kadar üretken olan Japon servis sektörü de robotlardan yararlanabilir.

Japonya, robotların lojistik destek sunmasını, ameliyat yapmasını ve deprem gibi doğal felaketlerde yardımcı olmasını amaçlıyor. Diğer robotik öncelikler ise ticari ve hemşire tipi robotlar.

Bu alanda çalışmalar çerçevesinde, Panasonic bir yataktan, tekerlekli sanldayeye dönüşen bir robot geliştirmişken, Cyberdyne isimli bir startup teknoloji şirketi ise hastaların hareket etmesine ve yürümesine yardımcı olan bir cihaz üretti.


Yukarı

Business HT×