BIST 100 9.079,97 % 3,10
USD/TRY 32,3654 % 0,07
EUR/TRY 35,0768 % 0,17
Piyasalar
9.079,97
% 3,10
32,3654
% 0,07
35,0768
% 0,17
1,0788
% 0,00
47,65
-0,28
2.229,87
% 1,60
87,00
% 1,86
En son haberlerden haberin olsun istemez misin?

Süt fiyatları neden bu kadar yükseldi?

Süt pazarında zam tartışması büyüyor

Süt fiyatları neden bu kadar yükseldi?
HÜRRİYET 01 11 2017, 07:27

Süt ürünlerine yüzde 20’nin üzerindeki zamlar tartışmaları da beraberinde getirdi.

Süt ürünleri üreticileri zammın asıl nedeninin hammadde fiyatlarındaki yükseliş olduğunu söylüyor.

Markalı süt ürünü üreticilerine göre idr devletin süttozu teşviki verdiği ve sütün bol olduğu dönemlerde stok yapılmadı. Et pahalı diye süt inekleri kesildi, market gideri eklendi ve peynir, tereyağı, yoğurt zamlandı.

Ulusal Süt Konseyi tarafından belirlenen çiğ süt fiyatlarındaki yükselişin süt ürünlerine yansıtıldığını söyleyen Muratbey Başkanı Necmi Erol, Hürriyet'e yaptığı açıklamada, “Ağustostan bu yana çiğ süte yüzde 18 zam geldi. Ayrıca Türkiye’deki süt sektöründeki süt miktarı da yüzde 6 azaldı. Süt azalınca talebin de karşılanması zor oldu. Sütçü para kazanmaya başladı. Zam olunca da son ürünlerin de fiyatları yükseldi. Marketler de kendi marjlarını ekledi ve satmaya başladı. Bizden 10 liraya çıkan ürün market raflarında 16 liraya satılıyor” dedi.

SÜT İNEKLERİ KESİLDİ

Şubat, mart, nisan, mayıs, haziran ve temmuz aylarında sütün çok olduğunu kaydeden Erol, “Çünkü bu dönemlerde hayvan meraya çıkar. Yem maliyeti de düşer. Ancak son dönemlerde geçmişteki gibi üreticiler stok yapmıyor. Bu yıl devlet, sütün çok olduğu dönemlerde süt fiyatları düşmesin diye, süt tozu teşviki vermeye başladı. Sütçüler de süt stoku yapmadan süt tozu teşvikini almaya başladı. Kimsede stok kalmadı. Süt piyasası günlük olarak belirleniyor. Ayrıca et fiyatlarının yüksek olması da süt üretimini etkiledi. Et daha fazla para ettiği için süt üreticileri hayvanlarını kesime gönderdi” dedi.

HAM MADDE ETKİLEDİ

Eker Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Eker de, süt ürünlerinde yaşanan fiyat artışı ile ilgili şunları söyledi: “Tereyağında yaşanan artışı ayrı tutmalı. Çünkü uluslararası piyasalarda da tereyağında artış var. Peynir özelinde bakarsak, hammadde fiyatlarına gelen zam dışında farklı bir uygulama olmadı. Çiğ süt fiyatları 1.4 TL’ye geldi. Bu da yaklaşık yüzde 18’lik bir zam demek. Peynir fiyatlarına yansıyan zam da yüzde 20 civarında. Birkaç markanın bazı ürünlerinde daha fazla zam olmuş olabilir. Ancak genele bakıldığında sadece hammadde fiyatındaki artışın yansıtıldığı görülecektir.”

TÜM MALİYETLER HESABA KATILMALI

Gıda Perakendecileri Derneği Genel Sekteri Füsun Tavas da, şöyle konuştu: “Süt ürünlerinin fiyatlarındaki artışı çiğ süt artışıyla karşılaştırılması çok eksik bir değerlendirmedir. Peynir, tereyağı ve yoğurdun maliyeti sadece çiğ sütten oluşsaydı bugün kilosu 1.40 TL ‘ye tereyağı, yoğurt ve peynir her kanaldan tüketiciye ulaşabilirdi. Maliyetin lojistik, iş gücü gibi diğer kalemlerini mutlaka hesaba katmak gerekiyor. Biz yoğun rekabetin yaşadığı bir sektörün oyuncularıyız. Raflarda fiyat artışı yapmak bizim için her zaman en son çare olmuştur. Ürün üreticisinde fiyat artmadan, perakendecide fiyat artamaz.”

ZAMMIN KAYNAĞI ÜRETİCİLER

Türkiye Perakendeciler Federasyonu Başkanı Mustafa Altunbilek de, “Süt ürünleri son dönemlerde çok ciddi zamlandı. Bazı ürünlerde yüzde 50’ye varan fiyat artışları yaşandı. Süt ürünleri üreticileri ne kadar zam yaptıysa biz de yansıttık. Zammın nedenini marketler değil. Fiyat artışının kaynağı üreticilerdir” dedi.

 

 

Yukarı

Business HT×