BIST 100 93.003 % 0,74
USD/TRY 4,8190 % 0,21
EUR/TRY 5,6144 % 0,20
Piyasalar
93.003
% 0,74
4,8191
% 0,21
5,6145
% 0,20
1,1646
% 0,03
20,46
0,06
1.217,99
% -0,41
72,66
% 0,11
En son haberlerden haberin olsun istemez misin?

5 kişiden 2'si endişeyle para biriktirdi

Son 1 yılda 5 kişiden 2'si para biriktirdi ama nasıl?

5 kişiden 2'si endişeyle para biriktirdi
BUSINESSHT 31 10 2017, 14:27

Türkiye'de son 1 yılda her 5 kişiden 2'si para biriktirdi. Para birikme nedeni ise geleceğe ilişkin belirsizlik ve endişe.

Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği (FODER) tarafından, Visa ve Türkiye'deki 22 bankanın desteğiyle Paramı Yönetebiliyorum projesi kapsamında gerçekleştirilen "Türkiye Finansal Okuryazarlık Araştırması"nın sonuçlarına göre Türkiye'de her 5 kişiden 2'sinin son bir yılda para biriktirdiği görüldü.

Birikim yapanların yarısı, sağlık sorunu, doğal afet, aniden işsiz kalma gibi beklenmedik durumlara karşı tedbir olarak para biriktirdiğini söyledi.

100 KİŞİNİN 83'Ü BORCUNA SADIK

Araştırmadaki bir diğer dikkat çekici nokta da kredi borcunu ödeme konusunda Türkiye'de bireylerin disiplinli hareket etmeye özen göstermesi. Bu konuda toplumun %83'ü kredi borcunu gününde ödediğini belirtiyor.

Araştırma sonuçlarına göre Türkiye'de minimum finansal bilgiye sahip olan bireylerin oranı ise yüzde 70. Finansal bilgi düzeyi, çalışma hayatında olan, gelir düzeyi yüksek ve eğitimli bireylerde daha yüksek.

Araştırmanın ortaya koyduğu verilere göre, finansal bilgi, davranış ve tutumlarına göre Türkiye toplumu 5 temel gruba ayrılıyor: Finansal Bilgeler, Mütevazı Ebeveynler, İdareli Muhafazakarlar, Plansız Hayalciler ve Kaygısız Gençler.

FİNANSAL BİLGELER

Finansal konularda diğerlerine göre daha bilgili ve hırslı olan "Finansal Bilgeler", en yüksek finansal okuryazarlık düzeyindeki grup konumunda bulunuyor. Toplumun yüzde 22'sini oluşturan, orta yaş grubunda yer alan, işveren oranının yüksek olduğu ve diğer segmentlere kıyasla daha yüksek hane geliri olan "Finansal Bilgeler" parasını akıllıca yönetiyor. Birikim ve harcamayı bilinçli bir şekilde yapıyor. Sahip olduklarını büyütmeyi arzu eden "Finansal Bilgeler", bunun için risk almaya hazır olduklarını ifade ediyor. Bu grup kendisine finansal hedefler koyuyor ve bu hedeflere ulaşmak için birikimlerini farklı alanlarda değerlendiriyor. "Finansal Bilgeler" genelde bütçe yapıyor, ödemelerini aksatmıyor.

MÜTEVAZI EBEVEYNLER

Toplumun yüzde 24'ünü oluşturan ve ağırlıklı orta-üst yaş grubunu temsil eden "Mütevazı Ebeveynler" ayağını yorganına göre uzatıyor. Ailelerinin geleceği ve emeklilik dönemi için uzun vadeli plan yapmaya çalışıyor. Borçlanmamayı tercih ediyor, ödemelerini geciktirmiyor. Bu grup için hanenin geçimi ön planda, yüksek gelir arzusuyla elindeki parayı riske atmıyor.

İDARELİ MUHAFAZAKARLAR

"İdareli Muhafazakar" grubu parayı daha idareli bir şekilde yönetme eğilimine sahip. Toplumun yüzde 20'sini oluşturan bu grup uzun vadeli düşünmeye ve çocukları için para biriktirmeye çalışıyor ancak finansal durumları bu konularda onları zorlayabiliyor. Ancak temel ihtiyaçlara yönelik harcama yapabiliyorlar, gereksiz harcama yapabilecek esnekliğe sahip değiller. Faiz içeren finansal araçlara yatırım yapmayı tercih etmiyorlar.

PLANSIZ HAYALCİLER

"Plansız Hayalciler" ve "Kaygısız Gençler" ise yoğunlukla 18-24 yaş grubu gençlerin oluşturduğu segmentler olarak göze çarpıyor. Henüz evli ve çocuk sahibi olmayan, limitli bir geliri olan "Plansız Hayalciler" toplumun yüzde 19'unu oluşturuyor. Varlıklı bir geleceğin hayalini kuruyorlar ve bunun için risk almaya da hazırlar. Ancak para konusunda disiplinli ve planlı olamıyorlar. Uzun vadeli hedefler belirlemekten kaçınan bu grup birikim yapma konusunda motivasyonu olmadığını da belirtiyor.

KAYGISIZ GENÇLER

Toplumun yüzde 15'ini oluşturan "Kaygısız Gençler" ise finansal konularda bilgi seviyesi en düşük grup. İşi ve düzenli geliri olmayan bu grup "anı yaşıyor". Bütçe yapmıyor, para biriktirmiyor. Üstelik geliri olsa dahi para biriktirmeyeceğini söylüyor.

Araştırma, Ipsos Sosyal Araştırmalar Enstitüsü tarafından 26 ilde 2000 kişi ile yüzyüze yapıldı.

Yukarı

Business HT×