BIST 100 75.001 % 1,90
USD/TRY 3,4635 % -1,73
EUR/TRY 3,7193 % -1,97
Piyasalar
75.001
% 1,90
3,4633
% -1,73
3,7192
% -1,97
1,0737
% -0,25
10,82
-0,18
1.171,97
% 0,14
53,78
% -2,11

Ersoy'un yeni stratejisi

Atlas Jet ismini Atlas Global olarak değiştiren şirket köklü değişim ve büyük yatırımlara hazırlanıyor

KERİM KARAKAYA 25 06 2015, 09:12

Murat Ersoy, 2 yıl önce Türkiye’nin en büyük 4 havayolu oyuncusundan biri olan şirketinde köklü bir değişime gideceğini müdürlerine açıklandığında, planı üzerine 3 yıldır kafa yoruyordu.

2001’de Atlas Jet ismiyle 2 uçakla yola çıkan şirketinin adını, imajını ve stratejisini tamamen değiştirmek isteyen Ersoy, artan rekabet ve daralan iç pazar marjları olan iç pazara oynamak yerine bölgesel bir oyuncu olmak için gerekli adımları hızla atmaya başladı.

Atlas Global ismini alan şirket, Ukrayna, Irak, Suudi Arabistan ve  Balkanlarda 14 ülkede 8 şirket kurmak için kolları sıvadı. Bu doğrultuda Kuzey Irak ve Ukrayna’da şirket kuruldu.

“Yakın gelecekte ağırlıklı olarak dış hat uçan bir firma haline geleceğiz” diyen Ersoy, “Yüzde 70’lik iç hat uçuşumuza karşılık yüzde 30’luk dış hat uçuşumuz var. Gelecek yıl bu oranları tam tersine çevireceğiz” diyerek şirketin en önemli stratejik değişikliğini açıkladı.

Ağırlıklı olarak Almanya, İngiltere, Fransa, Belçika ve İtalya gibi noktalara uçuş başlatmaya hazırlanan Atlas Global, kuracağı yeni şirketlerle birlikte hızlı bir yatırım sürecine girmek istiyor. Filosundaki uçak sayısını 2018 sonuna kadar 3 misline çıkarmaya hazırlanan Atlas Global’in şu anda 25 uçağı bulunuyor.

Türk havacılık sektörü son 10 yılda dünya ortalamasının çok üzerinde büyürken toplam yolcu sayısı 34 milyondan 166 milyona kadar çıktı. 13 havayolu şirketine ait uçak sayılarının toplamı 2014 sonu itibariyle 422'ye, koltuk kapasitesi 76.297'ye yükseldi.

Ersoy’un yeniden yapılan stratejisinin ikinci bacağını ise Atlas Holidays şirketi oluşturacak.

Aynı zamanda ETS Tour’un sahibi olan Ersoy, bu tecrübesini de kullanarak yolculara paket hizmet vermeyi amaçlıyor. “ETS ile 12 otelle 12 bin yatağımız var” diye Ersoy, “Havayolu şirketimiz de var. Yolculara ulaşım ve otel dahil paket hizmetler vereceğiz. Amacımız yolcu trafiğini turist trafiğine çevirmek. 300 euro olan yolcu harcamalarını böylece 1300 euroluk turist harcamasına çevireceğiz” diyor.

Atlas Holidays şirketinin önümüzdeki ay faaliyete geçirilmesi ve Atlas Global yolcularına paket hizmet satışına başlaması bekleniyor.

Ersoy’un yeni stratejisine ilişkin ise birkaç soru işareti var.

En önemlisi birkaç milyar doları bulacağı söylenen bu yatırımları nasıl finanse edecek?

Ersoy, hisse halka arzı ve tahvil ihraçlarını henüz düşünmediklerini  yatırımları özkaynakları ve kredilerle finanse edeceklerini söylüyor. Ersoy, “Şu yeniden yapılanma bitsin şirket o zaman gerçek değerini bulacak. O zaman sermaye piyasası araçlarından faydalanacağız. O zamana kadar kredi ve özkaynaklar kullanılacak” diye konuştu.

İkincisi ise Ukrayna ve Irak gibi yatırım yapılacak bölgelerdeki yüksek siyasi tansiyon. “Buralara yapacağınız yatırımlar riskli değil mi?” sorusunu Ersoy, “Şimdilik çok büyük riskler almadık. Ama bu ülkeler bu nüfus ve doğal kaynakları ile mutlaka ekonomik değer yaratacak ülkeler. Bugünkü durumlarına aldanmamak lazım. O nedenle krizdeki bu ülkelere yatırım yapmak için en doğru zaman”  diye yanıtladı.

BGC Partners Havacılık Analisti Kerem Tezcan, Pegasus ve Atlas Global'in daralan iç pazar marjları nedeniyle yurtdışı odaklanmaya çalıştığını ancak burada bazı riskler olduğunu belirtiyor: "En büyük risk öncelikle know-how riski. Yurt dışı piyasa bir kurtlar sofrası ve rekabet çok daha yüksek. Yeterli yurt dışı deneyimi yoksa ciddi kayıplar sözkonusu olabilir. Atlas Global birkaç yıl içinde birkaç milyar dolarlık finansmana ihtiyacı var. Finansman tarafında ise beklenen karlılık elde edilemediği takdirde geri ödeme önemli bir risk olarak karşılarına çıkabilir"".

Yukarı

Business HT×