BIST 100 75.727 % -0,27
USD/TRY 3,4772 % 1,00
EUR/TRY 3,6724 % 0,43
Piyasalar
75.727
% -0,27
3,4772
% 1,00
3,6724
% 0,43
1,0561
% -0,51
10,94
0,31
1.159,86
% -0,93
54,33
% 0,82

Zeytinyağında 'sahte' alarmı

UZZK Başkanı Ümmühan Tibet, “Piyasadan topladığımız zeytinyağı örneklerinde çok fazla taklit ve tağşiş var” dedi

AA 12 03 2015, 15:04

Dünyanın en büyük zeytinyağı üreticisi konumundaki İspanya başta olmak üzere aralarında Türkiye'nin de bulunduğu birçok ülkede yaşanan rekolte kaybı spekülasyonlarla birlikte iç piyasada zeytinyağı fiyatlarını yükseltti. Söz konusu fiyat artışları ile birlikte ise fırsatçılar ortaya çıktı.

Geçen yıl ortalama 6 liradan satılan sızma zeytinyağı üretici fiyatının bu yıl 12 liraya çıktığına dikkat çeken sektör yetkilileri, raflarda satılan zeytinyağları içinde tağşişli yani farklı yağlarla karıştırılmış ürünlerin oranında artış yaşandığı uyarısında bulundu.

Tüketicilerden gelen şikayetler üzerine harekete geçen Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) yetkilileri, piyasadan topladığı örnekleri Uluslararası Zeytin Konseyi (COI) tarafından akredite edilmiş laboratuvarlarda inceledi.

İnceleme sonucunda içinde 'eser miktarda' bile zeytinyağı olmayan bitkisel yağların marketlerde satıldığının tespit edildiği kaydedildi.

Denetimlerde pamuk, kanola ve ayçiçek yağı karıştırılmış zeytinyağları tespit edildi.

UZZK Başkanı Ümmühan Tibet, zeytinyağı fiyatlarındaki artışın, aslında rekolte düşüklüğüne bağlı olmadığını, zeytinin hasat zamanı ortaya atılan "Dünyada ve Türkiye'de zeytin rekoltesi düşük, zeytinyağı fiyatları artacak" gibi spekülatif söylemlerden kaynaklandığını söyledi.

Tibet, UZZK tahminlerine göre, Türkiye'de bu yıl üretilen zeytinyağının iç tüketimi ve ambalajlı ihracatı karşılayacağını öngördüklerini ifade ederek, "Bu tür spekülatif söylemlerle fiyatların yükselmesi, zeytinyağı sektörüne büyük zararlar veriyor" dedi.

TAĞŞİŞ SAYISI ARTTI

Zeytinyağı fiyatlarındaki yükselişin, tağşişe ve kalite kaybına neden olduğunu, dolayısıyla bunun tüketici tercihlerini etkileyebileceğine işaret eden Tibet, “Zeytinyağı tarihi boyunca hep taklit edilmiş, biz buna tağşiş diyoruz. Özellikle bu yıl olduğu gibi fiyatların yükseldiği yıllarda maalesef art niyetli kişiler için bu konu daha cazip hale geliyor. Bu yıl gelen şikayet telefonları doğrultusunda piyasadan aldığımız zeytinyağı örneklerinde hakikaten çok taklit ve tağşiş var. Tüketici ucuza zeytinyağı aldığını zannederken pahalıya bitkisel yağ alıyor" dedi.

Tibet, tüketicilerin satın aldıkları markalı zeytinyağı ile ilgili en küçük bir şüpheleri olduğunda 'Alo 174' gıda hattını ya da UZZK'yı aramalarını istedi.

Yukarı

Business HT×