BIST 100 108.489 % 0,05
USD/TRY 3,6710 % 0,69
EUR/TRY 4,3273 % 0,06
Piyasalar
108.489
% 0,05
3,6710
% 0,69
4,3273
% 0,06
1,1784
% -0,57
12,31
0,05
1.280,48
% -0,75
57,75
% 0,91

İkinci el kıyafet satarak kim CEO olmak istemez?

Dünyada eBay’de ikinci el kıyafetler satarak 23 yaşında milyon dolarlık şirket kuran kadın Sophia Amoruso, Türkiye’de ikinci el modanın popüler adresi ModaCruz’un 28 yaşındaki kurucu & CEO’su Melis Güçtaş…

İkinci el kıyafet satarak kim CEO olmak istemez?
TUĞÇE KUBALAS 12 10 2017, 15:22

Geçen yıl net geliri 280 milyon dolar olan Sophia Amoruso’nun genç yaştaki başarısı onu Forbes tarafından ABD’nin kendi kendine servet elde eden kadınları arasına soktu.

“Girlboss” dizisi Amoruso'nun popüler otobiyografisinden esinlenerek çekildi. Dizi internette kıyafet satarak nasıl patron olunacağını ve gelişen olayları konu alıyor.

7 TL’ye ModaCruz ismini alan ve reklamlar için de 6 bin TL’lik kredi çektiğini söyleyen Melis Güçtaş ise siteyi ortaklarla kısa sürede ikinci el lüks moda platformuna dönüştürdü.

MOBİL İKİNCİ EL GİYİM PİYASASI, SARDI DÖRT BİR YANIMIZI

İnternetin ve teknolojinin yaygınlaşmasıyla hayatımızın içine giren yeni trend mobil ikinci el giyim piyasası…

Son zamanlarda ikinci el alım satımı, alıcının ve satıcının birbirini görmediği internet üzerinden yapılıyor ve mobil öncelikli pazar hem dünyada hem Türkiye’de her geçen gün genişliyor. Teknolojinin gelişmesi ve akıllı telefonların hayatımızın en önemli parçası haline gelmesiyle mobil ikinci el giyim pazarı daha da ivme kazandı. Türkiye'de ikinci el alışverişi kolay hale getiren ModaCruz, Gardrops, Dolap gibi uygulamalar ikinci el giyim, aksesuar alanında mobil pazar yerlerinin en bilinenleri olarak karşımıza çıkıyor. E-ticaret sektörüne farklı bir boyut kazandıran bu uygulamalara ilgi de gün geçtikçe artıyor.

MOBİL UYGULAMALAR NEDEN TERCİH EDİLİYOR?

Büyük bir hevesle alıp zaman içinde türlü sebeplerle kullanmadığınız ancak atmaya da kıyamadığınız kıyafetlerinizi, ayakkabılarını ve aksesuarlarınızı tek bir “tık”la ikinci el mobil pazar platformlarında satışa çıkartabiliyorsunuz. Akıllı telefon ve tablet üzerinden kolayca üye olabileceğiniz uygulamalarla dolabınızda kullanmadığınız ürünlerin fotoğraflarını çekip satışa çıkarabilir veya istediğiniz herhangi bir ürünü kolayca satın alabilirsiniz.

İkinci el uygulama platformlarında ayrıca teklif usulüne göre satın alım da mümkün. Beğendiğiniz bir ürüne istediğiniz fiyat teklifini vererek satıcının onaylamasını bekleyebilirsiniz. Ya da satın almak istediğiniz ürünün satıcısı ile iletişim kurarak pazarlık yapabilir ve satışı sonlandırabilirsiniz.

Ürünün durumu hakkında dürüst olmak şartıyla çok yıpranmış bir ayakkabıyı bu platformlarda satabilirken, bir araba değerindeki marka çantanızı da satışa çıkartabiliyorsunuz. Ürün üzerinden komisyon alan bu uygulamalarla kolaylıkla kendi sanal butiğinizi yaratabiliyorsunuz ya da çok istediğiniz ama almayı hayal bile edemediğiniz lüks marka çantayı kolunuza takabiliyorsunuz. Platformlar size ürünlerin orjinalliği konusunda garanti veriyor, üründen memnun kalmadığınızda iade kolaylığı da mevcut.

Melis Güçtaş

Ürün satıldığında kargoluyorsunuz. Alıcı, ürünü onayladığında satış kazancınız hesabınıza geliyor. Ürün teslim edilene ve sipariş onaylanan kadar ödeme güvenli havuz hesabında tutuluyor. Böylece alıcı da korunmuş oluyor. Ürünlerin parasını satıcılar peşin alırken, alıcılara taksitle satış imkanı da sunuluyor.

Genç girişimci Melis Güçtaş’a mobil ikinci el piyasası hakkında merak edilenleri yanıtladı:

Bu işe nasıl girdiniz? Ne kadar yatırımla başladınız?

Paylaşım ekonomisi, Avrupa ve ABD’de oldukça revaçta olan bir iş modeli. İnsanlar Airbnb ile evini paylaşıyor. Otomobillerini, elektronik eşyalarını, kıyafetlerini paylaşıyorlar. Ben de bavullar dolusu eşyayla ABD’den döndüğümde ABD’deki gibi giymediğim kıyafetleri nakde çevirebileceğim bir platform aradım. Ancak özellikle bu amaca, yani lüks marka ikinci el modaya hizmet eden bir platformun Türkiye’de henüz kurulmamış olduğunu fark ettim. Böylece Türkiye’de de benim gibi hisseden birçok kadın olduğunu düşünerek ModaCruz.com’u kurmaya karar verdim. 3 yılda yaklaşık 2 milyon kullanıcı ve aldığımız 5 milyon dolar yatırım da ne kadar doğru bir karar verdiğimizin göstergesi.

Bugüne kadar aldığınız yatırım ya da ortaklık teklifleri var mı?

100 bin dolarlık ilk yatırımı Temmuz 2014’te Aslanoba Capital’den, 350 bin dolarlık ikinci tur yatırımı Nevzat Aydın (Yemek Sepeti) ile Serkan Borançalı ve Burak Divanoğlu’ndan(GittiGidiyor); 2015’te Hummingbird Ventures Capital’den 2,5 milyon dolar ve haziranda Dubai merkezli yatırım şirketi Middle East Venture Partners’tan 2 milyon dolar yatırım aldık. Böylece son yatırım turuyla birlikte bugüne kadar 5 milyon dolar yatırım almış olduk.

Kaç ürününüz mevcut ve en çok tercih edilen ikinci el ürün nedir?

Şu ana kadar siteye 6 milyon ürün yüklendi. Kadınlar için en önemli aksesuar ayakkabı ve çanta. Ayakkabı ve çanta statü sembolü. Kadınlar her kıyafetine uygun ayakkabı ve çantasını olmasını istiyor. İkinci elde de en çok ayakkabı ve çanta tercih ediliyor.

Toplamda kaç kullanıcı ürün alıp satıyor?

Bugün yaklaşık 2 milyon kadın 2. el alıp satıyor.

Kaç çalışanınız var?

50 kişilik bir ekibiz.

Pazarda rekabet nasıl?

Dünyada ikinci el pazarı yaklaşık 500 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip. ABD'de bu pazarın online+offline 18 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. 2021 yılına kadar da bu rakamın 33 milyar dolar olacağı düşünülüyor.
Mobilin yükselişi, insanların tablet ve cep telefonlarına olan erişiminin giderek yaygınlaşması son iki yılda tüketicinin ikinci ele yönelmesini sağladı. Mobil cihazlar sayesinde trafikte, bir yerde beklerken ya da işte kısa bir mola verdiğinizde istediğiniz ürünleri çok daha uygun fiyata bulabiliyorsunuz. Kaliteyi uygun fiyata alırken aynı zamanda ek gelir sağlıyorsunuz. İkinci el sektöründe ciddi bir potansiyel var. Yalnızca ikinci el moda kategorisinde 100 milyon dolarlık bir potansiyelden bahsediyoruz. Otomobil, konaklama, ev aletleri, bisiklet, spor ekipmanları, elektronik ürünler, kıyafet, aksesuar, çocuk eşyaları en çok rekabetin olduğu kategoriler…

Bundan sonraki süreçte değişik planlarınız var mı mağazalaşma, ortaklık vs. gibi?

Kanyon’da ModaCruz Pop-Up Store açtık. Sadece ikinci el lüks ürünler satılıyor. İkinci el demek eski demek değil. Bugün yaklaşık 2 milyon kadın 2. el giyiyor. Giymediklerini nakde çevirip ek gelir elde ederken 2. el lüks markaları uygun fiyatlara alarak akıllı alışveriş yapıyorlar. Biz de pop-up store’daki VIP hizmetimizle ikinci el deneyimini yaşamalarını istedik
Son aldığımız yatırımla maksimum büyüme elde etmek istiyoruz. Bir sonraki yatırım turumuzun 5-7 milyon dolar olmasını planlıyoruz ve önümüzdeki bir sene içerisinde gerçekleşeceğini öngörüyoruz. Şu anda bunun yüzde 50’ye yakın kısmını bulmuş durumdayız.

ModaCruz olarak kendi pazarımızı kendimiz yaratarak büyüyoruz. Bunun için de ikinci el moda kültürünü sahiplenip, yaymak gibi bir misyonumuz var. Aynı zamanda iş modelimiz sayesinde kadınlara sadece alışveriş yaptırmakla kalmıyor, diğer kadınların desteğiyle kendi ekonomik güçlerini kazanabilecekleri bir ortam da sağlıyoruz.

Önümüzdeki 3 yıl içerisinde hedefimiz Türkiye’de online erişimi olan her kadının en az bir kere ModaCruz’u deneyimlemiş olması ve alışveriş esnasında aklına iki şekilde gelebilmek; Almak üzere olduğum ürünü ModaCruz’da daha uygun fiyata bulabilir miyim? Almış olduğum ürünü ne de olsa ModaCruz’dan satabilirim?

Yıl sonu hedefiniz ve kar beklentiniz nedir?

Henüz hala büyümekte olan bir pazarın, pazar lideri olarak bir kâr beklentimiz yok, ancak hacim olarak yüzde 200 büyüme bekliyoruz.

Yukarı

Business HT×