BIST 100 9.471,03 % -0,56
USD/TRY 32,6002 % 0,22
EUR/TRY 34,8173 % 0,38
Piyasalar
9.472,04
% -0,55
32,6005
% 0,22
34,8140
% 0,37
1,0652
% 0,09
45,49
0,00
2.382,20
% 0,13
86,57
% -0,62
En son haberlerden haberin olsun istemez misin?

Demiryollarına fren

Geciken demiryolları yönetmeliği yatırımları ve vagon siparişlerini durdurdu

Geciken demiryolları yönetmeliği yatırımcıları ve vagon siparişlerini durdurdu
DÜNYA 06 07 2015, 06:54

“Demiryolu ile taşımalar özel sektöre açılıyor” diye binlerce vagon siparişi veren lojistik şirketleri, çıkmayan yönetmelik yüzünden hayal kırıklığı yaşıyor.

Dünya gazetesinden Aysel Yücel'in haberine göre, siparişlerin büyük bölümü durduruldu. 600 adetle en büyük siparişçilerden Kolin, 100’lük siparişten sonra bekleme kararı aldı. Yönetmeliğin gecikmesi tam bir belirsizlik yaratmış durumda.

İşlerin tıkandığını ve bürokraside konuya ilgili muhatap bulamadıklarını ifade eden Demiryolu Taşımacılığı Derneği (DTD) Başkanı Özcan Salkaya, “Sürekli yetkili değişiyor. Çok umutsuzuz” diye konuştu. Bu arada ilk 7 ayda demiryoluyla yük taşımaları da 2,2 milyon ton azaldı.

Demiryollarında yolcu ve yük taşımayı özel sektöre açan yasa çıkalı 2 yıl oldu. Arkasından yönetmeliklerin çıkması gerekiyordu. Ancak sadece kapasite tahsisi ile ilgili tek yönetmelik çıktı. Asıl düzenleme yönetmelikleri bir türlü çıkmadı. Sektör örgütleri, şirketler birçok kez Ankara yollarına düştü ama sonuç alamadılar.

Yasadan sonra “yönetmelikler de geliyor” diye binlerce vagon yatırımı yapmaya hazırlanan sektör, arkası gelmeyince yatırımları durdurma eğilimine girdi. Sürüncemede kalan yönetmelikler meselesi araya seçimin girmesi, yeni hükümetin de henüz kurulmamış olması, dahası yeni hükümetin konuya nasıl bakacağına ilişkin tereddütler yatırımların önünü tıkadı. 

Demiryolu taşımacılığında düşüşe neden olan etkenlerden biri de TCDD’nin sene başında yaptığı tarife değişiklikleri.

Salkaya, “TCDD sadece zam yapmadı, tarifelerde özel sektör aleyhine değişiklikler yapıldı. TCDD, konteyner tarifelerini yeniledi, maliyetleri artırdı. Dolayısıyla karayoluyla rekabet edemiyoruz. Demiryoluna yatırım yapmayı planlayan, hatta TCDD ile sözleşme yapmaya hazırlanan firmaların birçoğu şu anda TIR yatırımı yapıyor. TCDD yetkilileri de son 5 ayda yükte yüzde 25 azalma olduğunu söyledi. Şu anda İskenderun bölgesinden Muş, Van, Diyarbakır, Gaziantep, Kahramanmaraş gibi illere demir çelik demiryoluyla gidemiyor” dedi.

Düzenlemelerin yetişmemesi halinde 2015’in de kayıp yıl olacağını dile getiren Salkaya, şöyle konuştu: “Birkaç gün önce yaptığım görüşmeden sonra 2016 sonuna kadar sürecin başlaması konusunda umudum yok. TCDD’ye ziyarette bulundum. Gördüğüm manzara tamamen organizasyon değişikliğine yönelik. Şu anda Ulaştırma Bakanlığı’nda en sık gördüğümüz adamlar çiçekçiler. Çünkü sürekli birileri gidiyor, yerine birileri geliyor. Çok ilgimi çekti. Böyle bir dönemde kalıcı adım gözükmüyor. Diğer önemli konu, TCDD’ye gelen yeni yönetim, personeline yeniden yapılanmaya sıcak bakıp bakmadığını soruyormuş. Tren kalkmış gidiyor sen ‘inecek yolcu var mı?’ diyorsun. Bu bile personelin kafasını karıştırmaya yeter. Yeni hükümetin ne yapacağı da belirsiz. CHP’nin koalisyona girmesi halinde ulaştırma politikalarında serbestleşmenin olup olmayacağını kimse bilmiyor.”

Yukarı

Business HT×