BIST 100 75.727 % -0,27
USD/TRY 3,4772 % 1,00
EUR/TRY 3,6724 % 0,43
Piyasalar
75.727
% -0,27
3,4772
% 1,00
3,6724
% 0,43
1,0561
% -0,51
10,94
0,31
1.159,86
% -0,93
54,33
% 0,82

Yoğurt devi yeni CEO arıyor

Türkiye doğumlu işadamı Hamdi Ulukaya'nın ABD'deki yoğurt şirketi Chobani, büyüme sancılarını yenmek için yeni bir CEO arıyor

ANNIE GASPARRO - WSJ 18 05 2015, 09:48

Daha önce yoğurt şirketi Chobani'yi kendisinden daha iyi kimsenin yönetemeyeceğini söyleyen Hamdi Ulukaya, kurduğu şirketin “profesyonel bir CEO'nun” yardımı olmadan yıllık 1 milyar dolarlık satış seviyesine ulaşmasından gurur duyuyordu.

Bugün ise şirketin tam olarak aradığı şey profesyonel bir CEO.

Özel sermaye şirketi TPG geçen yıl Chobani'ye 750 milyon dolarlık yatırım yapmış ve Ulukaya'nın bir yıl içinde kendi yerine yeni bir CEO atamasını şart koşmuştu. Bu anlaşma kapsamında, Chobani'nin önümüzdeki aylarda yeni bir genel müdür ataması ve Ulukaya'nın sadece yönetim kurulu başkanı olarak görevine devam etmesi bekleniyor.

Ulukaya, Chobani'nin yönetme kapasitesinin çok ilerisinde büyümesi yüzünden böyle bir anlaşmaya ihtiyaç olduğunu söylüyor. Şirket neredeyse tek başına ABD'de yoğurda olan ilgiyi inanılmaz arttırmış ve bu süreçte kendisi de olağanüstü bir büyüme göstermişti.

Ancak bu büyüme boyunu çok aştı; para kaybı ve dünyanın en büyük yoğurt fabrikasının inşası şirketi borca gömdü. Şirketin operasyonlarının dağınık, satın alma sisteminin verimsiz ve kalite kontrol ekibinin yetersiz oluşu da sıkıntıları artırdı. (şirket 2013 yılında yeni yapılan fabrikasında üretilen yoğurtları çağırmak zorunda kalmıştı). 

Tüm bunların maliyeti de yüksek oldu ve yoğurt devleri Dannon ve Yoplait'in de üretimlerini artırmasıyla Chobani'nin satışlardaki liderliği önemli darbe aldı.

Sanford C. Bernstein analistlerine göre, küçük markaların satışları ve özel marka hariç Chobani'nin pazar payı Ocak 2012'deki zirvesinden bu yana 15 puan geriledi ve bugün yüzde 44 seviyesinde.

Ulukaya'nın hikayesi, yarattıkları fikirleri olgun şirketlere dönüştürme ve kontrolü elinde tutma konusunda sıkıntı yaşayan pek çok girişimcinin sorunlarının bir yansıması. Ürün hakkında tutkulu, ancak işin ana detaylarıyla ilgilenmeyen ve bu konularda deneyimli olmayan bir girişimci, kendini yaratılmasına yardımcı olduğu bir rüzgardan yararlanamayacak kadar yetersiz halde bulabiliyor.

KARIŞIK DUYGULAR

43 yaşındaki Ulukaya, Chobani'nin operasyonel kontrolünün büyük bölümünü TPG yöneticisi Kevin Burns'e teslim etmiş durumda. Göreve geldiğinden bu yana Burns satış ekibini güçlendirdi, lojistiği geliştirdi ve maliyetleri kısarak şirketi tekrar kârlı hale getirdi.

Ulukaya işini sevdiğini ancak hala şirketteki tüm bu değişikliklere alışmaya çalıştığını söylüyor. Bu yıl başlarında New Berlin'deki fabrikasının yakınlarında yapılan bir röportaj sırasında Ulukaya, “Bu konuyla ilgili bazen mutluyum, bazen de değilim” demişti.

Türkiye'de doğan Ulukaya, yaklaşık 20 yıl önce İngilizce öğrenmek için New York taşındı. State University of New York'ta okuduktan sonra ilk olarak bir peynir firması açtı. Daha sonra New York'ta eski bir Kraft Foods yoğurt fabrikasının ilanını görüp Chobani'yi kurdu. Geçen yıl TPG'ye yüzde 20 ila 30 arası hisse alma izni veren anlaşmaya rağmen hala Chobani'nin tek ortağı kendisi.

Yukarı

Business HT×