BIST 100 76.031 % 0,79
USD/TRY 3,3896 % 0,00
EUR/TRY 3,6501 % 0,12
Piyasalar
76.031
% 0,79
3,3898
% 0,01
3,6500
% 0,11
1,0763
% 0,09
10,66
-0,16
1.174,88
% 0,08
53,00
% -1,72

Şirketlerin şeffaflık performansı

BIST 100 şirketlerinin şeffaflık karnesini ortaya çıkartıldı

BUSINESSHT 20 03 2015, 07:10

Uluslararası Şeffaflık Derneği, BIST 100 Endeksinde bulunan şirketlerin internet sitelerinde kamuoyunun erişimine açık olarak paylaştıkları bilgiler temelinde şeffaflık performanslarını değerlendirdi.

Araştırma sonuçları, şirketlerin önemli bir bölümünün yolsuzlukla mücadele konusundaki faaliyetleri hakkında kamuoyuyla yeterince bilgi paylaşmadığını ve şeffaf raporlama yapmadığını ortaya koydu.

Araştırmanın yolsuzlukla mücadele programının şeffaflığı başlığı altında, BIST 100 şirketleri ortalama yüzde 28 puan ile dünyanın en büyük çokuluslu şirketlerine ilişkin aynı araştırmanın ortalama puanı olan yüzde 70’le karşılaştırıldığında oldukça geride kalmıştır.

Örgüt tarafından yapılan açıklamada bu alanda en başarılı şirketler olarak Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, Garanti Bankası, Akbank, GSD Holding, Tesco Kipa, Doğuş Otomotiv, TAV Havalimanları ve Yapı Kredi Bankası olarak sıralandı.

Sektörel inceleme yapıldığında ise, şeffaf raporlama konusunda en yüksek performansa bankaların sahip olduğu; gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketlerinin ise ortalamanın oldukça altında puanlar aldığı göze çarpıyor.

Şeffalık Derneği, üç büyük futbol kulübünün şirketlerinin de incelendiği araştırmada, yakın zamanda yaşanan şike soruşturmalarına rağmen futbol kulüplerinin yolsuzlukla mücadele için bir politika izlendiğine dair internet sitelerinde neredeyse hiçbir bilgi paylaşılmamış olmasına da dikkat çekiyor.

Araştırmadan çıkan bir diğer ilginç durum ise, bazı şirketlerin Türk Ceza Kanunu kapsamında cezai yaptırıma tabi tutulan kolaylaştırma ödemelerini “bahşiş” olarak tanımladığının saptanması.

Açıklamada, “Küçük miktarlı usulsüz ödemelerin bahşiş olarak nitelendirilmesi dolayısıyla, toplumda yolsuzluğun kabullenişi ve içselleştirilmesine yönelik tavrın şirketler düzeyine de yansıdığı düşünülmektedir” deniyor.

Ancak, yolsuzluğun bir başka görünüş şekli olan hediye ve ağırlama masraflarında ise şirketlerin çoğunluğunun belli bir farkındalığa sahip olduğu not ediliyor. 

Yukarı

Business HT×