BIST 100 109.330 % -0,31
USD/TRY 3,8622 % -0,64
EUR/TRY 4,5402 % -0,88
Piyasalar
109.330
% -0,31
3,8622
% -0,64
4,5402
% -0,88
1,1749
% -0,25
13,47
0,00
1.256,44
% 0,28
63,23
% -0,13

Üç yılda üçe katlanacak ekonomi: Kanalıma hoş geldiniz

Sosyal medyanın en etkili isimleri ile markaları bir araya getirecek INFLOW Zirvesi'nin kurucularından Afşin Avcı'ya göre sosyal medya pazarlama stratejilerinin yarattığı ekonomi 2020'de 5 milyar dolara ulaşacak

Üç yılda üçe katlanacak ekonomi: Kanalıma hoş geldiniz
GÖKÇEN TUNCER 06 12 2017, 16:11

"Merhaba arkadaşlar kanalıma hoş geldiniz!"

Eskinin "Duyduk duymadık demeyin"ini tahtından eden bu cümle, ürettiği ürünü, meziyetini, bildiğini, yeteneklerini halka dağıtmak isteyen birçok kişinin düsturu hâline geldi.

Varoluş amacı "sosyalleştirmek" olan ve bugün insanların "sevgi ve ilgi ölçeri", psikoloji uzmanlarının sosyal test alanı hâline gelen Youtube, Instagram, Facebook gibi mecralar, genel geçer tüm reklam kural ve dillerini de yıkarak yepyeni bir pazarlama kaynağına dönüşmüş durumda.

Bu mecraları kullanan bazı kişilerin dönüşümü ise: Yeteneklerini kanepede oturtan "sıradan insandan", orijinal içerik üreterek 100 binden milyona kadar değişen oranda takipçiye ulaşan ve kitlelerin karar alma alışkanlıklarını değiştiren "Influencer'lara" (Etkileyen) doğru oldu. 

Pew Research Center'ın araştırmasına göre tüketicilerin yüzde 82'si takipçi sayısı ortalama seviyede olan Influencer'ların bile tavsiyelerini dinlemeyi tercih ediyor.  Aynı araştırmada, 1990'ların ortasından 2000'lerin ortası arasında doğan kişilerin tanımlandığı Z kuşağı, Youtube'da şöhrete kavuşmuş birine, sinema yıldızlarından daha çok güveniyor.

Firmalar da bu istatistiklerin farkında olacak ki, yazılı medyanın yerini dijitale bıraktığı, hatta dijital ortamda "zorla" seyrettirilen ya da "tıklattırılmaya" çalışılan reklamların istenmediği bir dönemde çareyi, kanepesinden kopup gelen, samimi bir dil kullanan, birçok kişinin cesaret edemediği hayalini iş hâline getiren kişilerde arıyor. Sadece Instagram veya Youtube'da görünerek üne kavuşan Influencer'lara ulaşan firmalar, ürünlerini, bazen bir yemek tarifi videosuna, bazen dünyayı gezen birinin uğradığı kafeye ya da kullandığı kameraya, bazen de makyaj içeriğine yerleştiriyor.

TÜRKİYE'DE 20 MİLYON LİRALIK PAZAR 

Hâliyle bu durum, "sosyal medya pazarlamasından" çıkıp kendi ekonomisini de yaratıyor. Influencer'lar ve firmaları bir araya getiren dünyanın en büyük etkinliklerinden INFLOW Summits'in kurucu ortağı Afşin Avcı'ya göre Influencer Marketing (Pazarlama) ekonomisi global olarak hâlihazırda 1,6 milyar dolara ulaşmış durumda. 2020'ye kadar bu miktarın 5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Avcı, yaptıkları araştırmalar sonrası Türkiye'de bu pazarın 15 - 20 milyon lira arasında olduğunu tahmin ettiklerini söyledi.

Sektörden sektöre değişiklik göstermekle birlikte, markaların reklam stratejilerinin yaklaşık yüzde 50'sini influencer'ların oluşturduğunu söyleyen Avcı, " Influencer Marketing’in son yıllardaki yükselişiyle beraber bu oranlar her sene artmaya devam ediyor. Özellikle makyaj-güzellik ve seyahat sektöründe Influencer Marketing’in ağırlığı diğer sektörlere göre çok yüksek" diyor.

Araştırma firması L2 ve Influencer marketing ajansı Mediakix'in tahminlerine göre yalnızca Instagram'daki pazarlama endüstrisi 1 milyar dolara ulaşmış durumda.

MARKALARIN KAFASI KARIŞIK, INFLUENCER'LAR YÖNLENDİRİLMELİ

Son yılların en trend pazarlama taktiklerinden Influencer Marketing'in hemen hemen herkeste ciddi soru işaretleri olduğunu söyleyen Avcı'ya göre bazı markalar bu işi nasıl yapmaları gerektiğini hâlâ tam olarak anlamış değiller. Aynı şekilde, influencerlar da markalarla sürdürülebilir şekilde çalışabilmek için yönlendirmeye ihtiyaç duyuyorlar. 

INFLOW'un marka ve influencer üstü bir konumlama ile tüm dünyada bu alandaki ilk platform olma hedefimi olduğunun altınız çizen Avcı, Influencer Marketing sektörünü sahiplenerek bu sektörün sağlıklı ve verimli şekilde büyümesini sağlamak istediklerini söylüyor.

Yukarı

Business HT×