BIST 100 77.077 % -0,77
USD/TRY 2,9981 % -0,04
EUR/TRY 3,3644 % -0,09
Piyasalar
77.077
% -0,77
2,9981
% -0,04
3,3645
% -0,09
1,1219
% -0,03
8,77
0,15
1.322,09
% 0,01
49,24
% 1,13

Tüketici güveni yılın ilk ayında toparlanma sinyali verdi

Bloomberg HT Tüketici Güven Ön Endeksi Ocak ayında bir önceki ayın nihai endeksine göre yüzde 2,33 arttı

BUSINESSHT 14 01 2016, 10:01

Bloomberg HT Tüketici Güven Ön Endeksi Ocak ayında bir önceki ayın nihai endeksine göre yüzde 2,33 artarak 82,50 değerini aldı. 

Endeksi oluşturan soruların detaylarına bakıldığında, tüketicinin hem mevcut durum algısında hem de geleceğe ilişkin beklentilerinde yükseliş görülüyor.

Endeks Kasım ayında sert bir şekilde yükseldikten sonra Aralık ayında önemli bir düşüş göstermişti. Düşüşün en büyük nedeni Rusya ile yaşanan uçak krizi görünüyordu. Ön endeks 27 Aralık - 12 Ocak arasındaki anket sonuçlarını kapsıyor.

Endeksi hazırlayan Piri Reis Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Erhan Aslanoğlu ve ekibinin değerlendirmelerine göre Aralık ayının sonlarına doğru Rusya uçak krizinin kısmen soğuması ve piyasaların yılı görece sakin kapatması endeksin kısmen toparlanmasını sağlamış görünüyor.

Anket sonuçlarının günlük hareketlerine bakıldığında, Ocak ayının ilk haftasında endeksin artış hızını kaybetmeye başladığı izleniyor. Ekibin analizine göre finansal piyasalarda yaşanan olumsuzluk ve özellikle döviz kurlarında gerçekleşen yukarı yönlü hareketler ivme kaybının nedenleri olabilir. 

Sonuç olarak, son iki haftada endekste pozitif hareketin etkin olduğunu ve tüketici güveninin arttığı görülüyor. Bu çerçevede, geleceğe ilişkin beklentileri ölçen Bloomberg HT Tüketici Beklenti Ön Endeksi’nin bir önceki ayın sonuna göre yüzde 3,37 oranında artış ile 88,91 değerine ulaştığı görülüyor. İçinde bulunduğumuz dönemin tüketim eğilimini ölçen Bloomberg HT Tüketim Eğilimi Ön Endeksi’nin ise yüzde 0,27 gibi düşük bir oranda gerileme gösterdiği izleniyor. Kasım ve Aralık aylarında tüketim eğilimi hızlı bir artış göstermişti.

Ocak ayına çok sınırlı bir düşüşle başlanılması, mevsimsel etkiler dışında tüketim eğiliminin kısmen yükselme trendinin devamına işaret ediyor. Bu eğilimin devam etmesi veya düşmemesi iç talebin bu yıl büyümeye vereceği katkıyı arttırabilir.

Yukarı

Business HT×