BIST 100 74.550 % 1,29
USD/TRY 3,5112 % -0,37
EUR/TRY 3,7806 % -0,35
Piyasalar
74.550
% 1,29
3,5120
% -0,35
3,7805
% -0,35
1,0764
% 0,00
10,92
-0,08
1.170,41
% 0,00
54,89
% -0,09

Mısır'ın çılgın projesi

Mısır'ın Perşembe günü açılışı yapılacak 8 milyar dolarlık kanal genişletme projesi gereksiz yatırım olarak değerlendiriliyor

BLOOMBERG NEWS 05 08 2015, 10:38

Yapımı 10 yıl süren ve birçok işçinin hayatına mâl olan Süveyş Kanalı'nı ikinci bir kanal projesi hamlesiyle genişletme kararı aldı. Yaklaşık 8 milyar dolarlık bu yatırımın 3 yılda tamamlanacağı düşünülüyor.

Kanal genişletme projesini kutlamaya hazırlanan Mısır Cumhurbaşkanı Abdülfettah el Sisi " sadece bir yılda" projenin tamamlanmasını istedi. Perşembe günü yapılacak açılış seremonisine Fransız Cumhurbaşkanı François Hollande ve Kuzey Kore'nin de facto başkanı Kim Yong Nam katılacak. 

Süvey Kanal Otoritesi başnakı Moham Mameesh, bu projeyle 2023'e kadar kanal trafiği günde 94 gemiyle iki katına çıkacak, dedi. Dünyadaki kargo ticaretinin yaklaşık yüzde 8'inin bu kanalı kullandığını belirtti. Süveyş Kanalı ilk kez 1869'da açılmıştı. 

Kahire ve New York Times Square reklam panolarında "Mısır'ın dünyaya armağanı" olarak tanıtılan bu projenin ekonomik avantajları net değil. Yeni projeyle Kızıl deniz ve Akdeniz arasındaki 193 kilometrelik bağlantının kısaltılması planlanıyor. Bu projeyle durgunlaşan küresel ticari büyümenin yeniden canlanması amaçlanıyor. 

Genoese shipbroker Banchero Costa & Co'dan Ralph Leszczynski, "Gemi taşımacılığı sektöründen bakılırsa, kanal genişletme projesi biraz sürpriz oldu. Bildiğim kadarıyla böyle bir proje için istek ya da ciddi ihtiyaç yok," dedi. 

2009'da küresel finansal kriz gemi sevkiyatında ciddi düşüşe neden olduğundan bu yana Süveyş Kanalı hala tam iyileşmedi. Bloomberg verilerine göre, toplam tonajda yükselme olsa da kanalı kullanan gemi sayısı yüde 20'lerin altında. Hala 2008'deki seviyelerde ve 2000'li yıllardan itibaren sadece yüzde 2 artış göstermiş. 

Fitch Group'dan Michelle Berman, "Şu anda, kanalı kullananlar için hız önemli bir faktör değil," dedi. En önemli konu, taleple orantılı gemilerin arz fazlası. Bu problem Asya-Avrupa yolunda kullanılan büyük gemilerle halloluyor.

Genişleme projesi büyük gemilerin geçmesine izin vermezken, 37 kilometre genişliğindeki ikinci yeni kanal projesi çift yönlü geçişlere olanak tanıyarak, geçiş süresini 18 saatten 11 saate indiriyor. 

Yukarı

Business HT×