BIST 100 76.031 % 0,79
USD/TRY 3,3899 % 0,01
EUR/TRY 3,6503 % 0,12
Piyasalar
76.031
% 0,79
3,3896
% 0,00
3,6512
% 0,15
1,0766
% 0,12
10,66
-0,16
1.175,35
% 0,12
53,00
% -1,72

Kimseye güvenmiyoruz!

Araştırmaya göre çevresine güvenmeyen Türk patronlar şirketlerini profesyonelleştirmek istemiyor

BUSINESSHT 20 04 2015, 14:31

Neden Türkiye'de KOBİ'ler yeterince büyüyemiyor? Neden daha çok aile şirketi yapısından kurtulup, profesyonel bir yapıya kovuşamıyorlar?

Bu soruların peşine düşen Tufts Ünivresitesi'nden iki araştırmacı soluğu Türkiye'de aldı.

Anadolu'yu dolaşarak KOBİ'leri inceleyen Sarah Willis-Ertür ve Jennie Vader araştırmalarının sonunda ilginç sonuçlara ulaştı. 

Buna göre kazancının büyük bölümünü şirkete harcayan, özkaynak bulmakta zorlananan KOBİ'ler profesyonelleşmiyor.

Araştırmanın ulaştığı en önemli bulgu ise şu: "Türkiye'de güven duygusu az" ve KOBİ'lerin profesyonelleşmesinin önündeki en büyük engel de bu.

Aşağıdaki grafik OECD'nin yaptığı bir anketin sonuçlarını gösteriyor. "Genel olarak konuşmak gerekirse, birçok insanın güvenilir olduğunu mu yoksa insanlarla ilişkilerde dikkatli olmanız gerektiğini mi söylersiniz?” şeklindeki soruya Türkiye'deki katılımcıların yalnızca yüzde 24'ü "güvenirim" cevabını veriyor. Bu yüzde 59 olan OECD ortalamasının oldukça altında. 

Araştırmacılar bu verilerden KOBİ'ler için şu sonuçları çıkarıyor:

  • Bu durum katılımcıların çoğunluğunun tüm parasal birikimlerini işletmelerine yatırdığı gerçeğiyle birleştiğinde, iş sahiplerinin şirket yönetimini neden profesyonellere bırakmadıkları bir miktar açıklanabilir hale gelmektedir.
  • Aile genelde profesyonel yönetici istihdam etmekten uzak durur ve işe almış olsalar dahi karar alma yetkisi her zaman tepedeki aile yönetimindedir.
  • şletmelerin yalnızca %15’inin patronun tüm kararlardan haberdar edilmek zorunda olmadığı kurumsallaşmış bir karar alma yapısına sahip olduğu tespit edilmiştir.
  • Ülkede geçirdiğimiz zaman içerisinde, kontrolü başkalarına bırakmak konusundaki isteksizliğin geçmişten gelen güvensizlik, kültürel altyapı ve kısıtlı kaynaklarla ilişkili olabileceğini düşündük.
Yukarı

Business HT×